Bandyarena i Bollnäs - hett ämne!


Hehe - jag visste väl att det var ett smart drag att dissa bandyarenan. Det fick igång debatten här på en gång! :)
(se kommentarerna på mitt förra inlägg)

Jag har förstått att jag tillhör minoriteten om jag säger "NEJ" (!!!!!!!) till en bandyarena i Bollnäs. Men som jag skrev i min "diss", så riktar jag kritiken mot att det ska tas av skattepengarna till detta. En bandyarena är okej för mig, om det är de som verkligen är intresserade av bandy som betalar (företag, privatpersoner el. dyl.) Enligt Ljusnans hemsida så är det ca 65% av de som svarat på deras webb-enkät som är positiv till en arena. Jag skulle tro att siffran är ganska representativ för hela kommunens befolknings åsikt, om jag ser till snacket man hör bland folk. Tänk vad mycket pengar dessa bandymänniskor kan bidra med - om det nu är så j-vla viktigt med en arena om bandyn ska leva vidare!

Hittade denna ledare på Ljusnans hemsida, läs den gärna: http://helahalsingland.se/asiktstorget/ledare/ljusnansledare/1.992383
För er som vill ha den "snabba versionen" av ledaren, här kommer de bästa citaten enligt mig:
Ang. köpet av det gamla SJ-området för 15 miljoner kr:
"15 miljoner motsvarar ungefär 40 lärartjänster eller tjänster inom vården under ett års tid! Tjänster som dessutom genererar skatteintäkter."
Ang. kommunens satsningar:

"Visst är bandyn ett varumärke för Bollnäs. Och visst är bandyn ett kul och trivsamt kitt som svetsar samman en stor del av befolkningen. Men tappa inte perspektiven. Bandy är ingen kommunal kärnverksamhet."

Jag jobbar inom skolan i Bollnäs kommun. Jag VET att det redan nu fattas pengar inom skolan för att alla barn ska få precis den hjälp och det stöd de behöver. Jag VET också att det nu ska sparas ännu mer. Ska man då satsa på bandy?! Ursäkta mig alla bandy-freaks, men vad är viktigast?! Att barn får lära sig läsa och skriva, eller att man får en helt ny bandyarena? Och kom inte med argumentet "blanda inte ihop olika pengar i kommunen, det är olika "kassor". Just nu har inte Bollnäs kommun en krona över till något annat än kärnverksamheten. De måste se till helheten!

BARNEN ska INTE betala en bandyarena!!!


Kommentarer
Postat av: Anette

Du har så rätt i det du säger Nettan!! Fattar inte hur politikerna tänker!!!! Go Nettan!!!

2009-05-10 | 14:12:32
Postat av: Lars Ahlström

Kommunen bekostar så mycket annat som även det drabbar barnen. Titta på kulturen till exempel. Nytt kulturkvarter, konserthall m.m. Då går det bra minsann! Museet i Bollnäs visar fin konst året runt i stort sett och det är gratis - kommunen står för fiolerna. Tänk om varje konstbesökare skulle få betala entre lika man får göra på bandyn - vilket liv det skulle bli! Näe, låt kommunen vara med och sponsra en bandyhall - dock inte ensam utan fler aktörer kan vara med! Och börja ta betalt för allt som komunen gör gratis för sina medborgare!

2009-05-10 | 18:25:25
Postat av: Carolina

En riktigt seriös blogg minsann... Smart drag att ragga läsare via facebook!

Min blogg är inte så seriös men titta in där om du har lust.

Ang. bandy i Bollnäs har jag ingen åsikt, men det du säger låter bra.

2009-05-10 | 20:16:25
URL: http://carlinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: