Utbildningsminister - utan pedagogisk utbildning?!


"Ojoj", tänkte jag milt uttryckt när jag läste denna artikel:

http://www.expressen.se/Nyheter/val2010/1.2089698/fp-foraldrar-ska-vakta-brakiga-barn-i-skolan

Vid närmare eftertanke stod jag inte längre ut med att denna karl hasplar ur
sig både det ena och det andra,
så jag skrev ihop ett mail till honom. Jag tror inte det gör någon skillnad,
men någon måste ju försöka få karln att få kontakt med verkligheten!

Här följer mitt mail:

Hej!

 

Nu vet jag inte säkert om du läser detta, Jan Björklund, men jag hoppas verkligen det trots att du har fullt upp nu inför valet.

 

Jag är lärare och har varit det i 6½ år.
Jag tappade hakan idag.
Anledningen var att jag läste om ditt förslag på att ta in föräldrarna i klassrummet, om deras barn
är provocerande där. Att med lagen i ryggen tvinga dit föräldrarna för att få styr på sin son "som spelar Allan"?! 


Missförstå mig inte - föräldrakontakt är guld värd.
Men - hur bra blir situationen i klassrummet om jag som lärare (med rektorns stöd) har tvingat dit en mamma eller pappa för att jag inte kan få deras barn att koncentrera sig i skolan?!! Det är en ohållbar situation som verkligen inte stimulerar till lärande och gott klassrumsklimat!


 
Jag blir faktiskt lite rädd för dina förslag för skolan. Vad har du för pedagogisk utbildning?!
Vad vet du om barn och deras behov?
Mycket av det du säger gå helt emot det man får lära sig på lärarutbildningen. Vi lärare kan 
bara hjälpa barnen på rätt sätt om ni skjuter till pengar till extra lärare och bättre elevhälsa. Jag vet att ni påstår att ni ska göra även det. Men gör då det - istället för att försöka TVINGA på eleverna bättre kunskaper. Det fungerar inte.
Satsa på utbildning av lärare istället, så vi gör skolan intressant nog för ALLA elever - då kommer även "Allan" att VILJA lära sig saker - utan att hans mamma eller pappa sitter barnvakt längst bak i klassrummet!!!

 

I skolan ska vi ha en POSITIV stämning - där en positiv lärare sprider de positiva ringarna på vattnet.

Vi vill inte tillbaka till att läraren är en "översittare" som HOTAR med det ena och det andra.
Snart ska vi väl återuppta skamvrån igen?! Jag tycker inte att det är så långt mellan skamvrån och en dittvingad förälder som sitter barnvakt åt sin 15-åriga son/dotter.

 

SKÄRPNING! GÅ EN PEDAGOGISK UTBILDNING!!! 

MVH,
Nettan
, lärare "där ute i verkligheten"


Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Jättebra Jeanette...det där kom från hjärtat från en mycket engagerad och godhjärtad lärare

2010-08-09 | 12:22:35
Postat av: Anette

Ja det är helt sjukt Nettan!! Fattar inte hur mycket "drodor" det går att komma från en mun.. Det är bara att hoppas att det blir regeringsskifte nu efter valet.... Vilket bra mail! Heja Nettan!! ;)!

2010-08-09 | 13:09:33
Postat av: Anna

Heja Nettan =) Kanske skulle du kandidera till posten

2010-08-09 | 19:47:16
URL: http://www.familjenbrolin.se
Postat av: Carolina

Det som jag tycker är anmärkningsvärt i artikeln är att Lärarförbundet generaliserar och säger att stökiga barn oftast kommer från familjer som inte vill ha kontakt med skolan. Det är inte så svart/vitt minsann!

2010-08-10 | 08:58:35
URL: http://carlinas.blogg.se/
Postat av: Hanna

hej! bra där nettan. karln är hemsk jag blir inte längre förvånad över hans förslag. han har ingen tidigare koppling till skolan. Förutom att han gått i militärskola och arbetat där. Fina meriter va?

2010-08-14 | 16:10:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: