Slumpen är ingen tillfällighet


Visst har du varit med om "fenomenet" att t.ex en person som du precis tänkt på
plötsligt dykt upp? Det kan vara en person du inte tänkt på eller sett på evigheter.
Men plötsligt sker båda sakerna under en kort tid!
Är det slumpen?
Är slumpen en tillfällighet?

Jag har precis läst en mycket intressant bok om dessa tillfällen.
Som det står på baksidan av boken:
"Är det en ren tillfällighet, eller är det en synkronicitet, en meningsfull slump som
har med ditt liv att göra"?

En synkronicitet är alltså en meningsfull slump!
Det var meningen att du skulle träffa den personen nu etc...



Boken har verkligen fått mig att tänka till. Fått mig att tro att man nästan kan "frammana"
olika situationer, genom att omedvetet tänka på dem och därigenom skicka ut
"signaler i universum" som på något sätt "tas upp" och faktiskt därav kan ske.
Jag har också i större utsträckning börjat tänka på att försöka känna av min intuition,
istället för att försöka se på allt rent intellektuellt.
Jag vet att det låter flummigt! Haha. Det är inget logiskt, "fyrkantigt" tänkande precis!
Men intressant, tycker jag!

Boken innehåller så många olika vinklar på den värld vi lever i.
Författaren Jan Cederquist tycker att vi är för fokuserad på det uppenbara; det man kan mäta
och se. Det finns så mycket mer att upptäcka!

Här kommer några intressanta citat:

"Mycket går att räkna fram med hjälp av matematik och statistik. Men knappast meningen
i en synkronistisk händelse. Där handlar det mer om mystik, vilket inte behöver betyda
att det är något mystiskt. Det betyder bara att vi inte vet."

"Någon har sagt att statistik är som en bikinibaddräkt.
Den visar det som är uppenbart, men döljer det mest intressanta."

"Kanske är tidens strul och problem ett tecken på att vår världsbild håller på att krackelera.
Kanske har den materialistiska eran tömt ut sina möjligheter; Alla gamla sanningar
tar slut, som Anders Fugelstad sjöng."

"Våra små personliga medvetanden är en del av det stora medvetandet fast vi
inte är medvetna om det. Lika lite som en cell i min stortå vet att den är en del av
en större helhet, nämligen mig. Men jag som är den större helheten vet om att
den där cellen finns. Däremot vet jag inte så mycket om den större helhet som
jag själv förmodligen är en del av. Jag kan inte veta, men jag kan tro."

"Synkroniciteter behöver inte alltid handla om stora och viktiga saker i livet.
Det kan vara små och roliga saker också. Universum har humor."

Ni som känner mig vet att jag försökt vända min "pessimism".
Jag försöker att tänka positivt och inte oroa mig för något. Oro leder ingenstans!
Alltså, det har absolut inte hänt mig något särskilt eller så, men jag har bara
kommit på att allt är så mycket lättare om man är positiv!
Detta säger det så bra:

"En gammal indianhövding satt och pratade med sin sonson. Han sörjde djupt
en tragedi som inträffat i familjen. Jag känner att jag har två vargar som kämpar
mot varandra i mitt hjärta. En av dem är våldsam, hatisk och hämndlysten.
Den andra är kärleksfull, förlåtande och medkännande.
Sonsonen frågade: - Vilken varg kommer vinna, farfar?
- Den jag matar."

"Mata" rätt känsla och tanke!
Och läs en bra bok! :)

Kommentarer
Postat av: "UA"

Kära Nettan vilken trevlig blogg du har! Jag måste dock få kommentera det här inlägget.



Jag har en liten annan teori till dina upplevelser. Jag tror inte riktigt på att vi sänder ut information till rymden etc.



I vanliga fall sorterar hjärnan bort en massa onödig information. Information som inte är viktigt för tillfället. Skulle hjärnan ta in all information skulle vi bli knäckta. Du kanske inte har sett den här personen på jättelänge p.g.a. att hjärnan helt enkelt inte har valt att ta in den informationen. Personen kanske gick förbi dig på gatan några hundra meter bort för någon vecka sedan men du såg inte personen p.g.a. att personen då inte fanns i dina tankar. Ditt fokus låg istället på de där jeansen du skulle handla eller på din mammas födelsedag.



Men så en dag tänker du på den här personen, undrar vad denne gör just nu osv. och vips ser du personen det första du gör när du går på stan. Detta just p.g.a. att hjärnan nu kopplat på sökmotorn! I gengäld har hjärnan istället kopplat bort något annat (du glömmer att handla mjölk!). För mycket information är inte bra.



Detta är kanske en dålig förklaring men jag tror att det finns en logik bakom det mesta och i det här fallet kanske t.o.m. en neurofysiologisk förklaring.



/UA

2009-05-25 | 21:48:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: