Kvällspressen gör något bra "för en gångs skull"


Jag HISSAR:
Aftonbladets artikelserie om mördade kvinnor

Under 2000-talet har 154 svenska kvinnor blivit mördade av sina män!
Aftonbladet gör ett bra jobb när de lyfter detta till ytan. (till skillnad mot vad de gör när de skriver skvaller och bantningstips) Kunde samhället ha räddat någon/några av dessa kvinnor?
Jag tror det: http://www.aftonbladet.se/nyheter/153kvinnordodade/article5104283.ab

För er som vill ha den korta versionen, här följer några citat från ovanstående artikel:

  "Vi vet att varannan dödad kvinna signalerade fara, och att var sjätte kvinna aktivt vädjade om hjälp hos polis, socialtjänst, sjukhus och kvinnojourer. Ändå dog de."

"Det är dags att införa en haverikommission. Varje gång en kvinna dödas ska vi undersöka ytterst noga hur hennes liv såg ut, vilka myndighetskontakter hon haft, vad som gjordes - och framför allt inte gjordes."
"Vi vill se över lagen som rör vårdnad. Pappa dödar mamma, men behåller vårdnaden. Vi vet hur svårt det är för familjerna som tar hand om barnen medan pappa sitter i fängelse och bestämmer."

Detta är en del av ett jämställdhetsarbete, enligt mig!



Jag DISSAR:
Tillsatser i mat

En arbetskollega berättade om en föreläsning hon varit på, som handlade om alla tillsatser som finns
i dagens livsmedel. De kryllar av dem och de är inte hälsosamma!
För några veckor sedan surfade jag runt på nätet och läste om alla dessa E:n (E250, E621 mm).
Jag blev livrädd för alla biverkningar som räknades upp! Men, men.."då låter jag bli att handla mat med
den här skiten i", tänkte jag. Det har visat sig lättare sagt än gjort! För då måste jag låta bli
att köpa medwurst, marmelad, såser, kassler mm mm!
En del varumärken är så smarta så de inte skriver ut E-namnet på tillsatsen, utan istället det
riktiga namnet, t.ex "smakförstärkare" eller "konserveringsmedel". Det ser inte lika farligt ut
som det skulle gjort med en massa E:n.
Det är drygt att stå i affären och läsa alla innehållsförteckningar!
Jag hatar att handla och vill vara effektiv när jag väl måste besöka någon livsmedelsaffär.



Alla dessa livsmedel innehåller "nån skit"!

Förlåt om jag skrämt er nu...Men mitt tips är: köp i alla fall inget med glutamat (E621-E624) i!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Dumma dig.....:-)) du har fått mig att också läsa på precis allting jag köper. På morgnarna t.ex. äter jag alltid gröt och tycker att det är så gott med en syltklick på tills....jag läser på innehållsdeklarationen på sylten! Nu måste jag ju plocka en massa bär och göra min egen sylt framöver! Och jag som tycker att halvfabrikat oftast är väldigt lämpligt, men men..slut på det nu!

Kram!

2009-05-12 | 17:16:31
Postat av: Amanda

Bli inte för rädd när du läser allt, Nettan. Glutamat ingår i glutaminsyra som finns protein. Alltså får du i dig det varje gång du äter kött, däremot kan det vara farligt att äta för mycket vilket man kan göra i kina där man tillsätter glutamat i nästan allt. Men alla ämnen är ju farliga om man äter för mycket av dem, även C-vitamin (så ät inte för många apelsiner). Glutamat innehåller mycket Umami (den femte grundsmaken), så den är jättebra att smaksätta mat med.

2009-05-12 | 20:07:49
Postat av: Nettan

Amanda - känns bra med att en person med din kunskap om detta ämne lugnar ner mig! :)



Sara: Ja - jag är stooooolt över att vara Arbråbo haha men vill inte bli så privat här på bloggen..i presentationen alltså. :) Var in på bloglovin´, men blev stressad av den...Haha.. Annars skulle jag blivit medlem och addat din blogg!

2009-05-12 | 20:33:44
Postat av: Sara

klart jag kan hjälpa dej! Det kommer ta ett tag bara, har tre innan dej och liv som är upp och nedvänt. Kram

2009-05-12 | 22:41:03
URL: http://dizela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: