Obehöriga lärare och omotiverade lärare


Jag läste precis ledaren på Expressen:
http://www.expressen.se/ledare/1.1622616/sluta-dalta

Skribenten tycker att det daltas för mycket med lärarna i skolan;
att omotiverade lärare bara får fortsätta år ut och år in utan att något sker.
Han/hon påpekar också att obehöriga lärare minsann kan vara
minst lika bra som behöriga. Lärarutbildningen har ju blivit kritiserad
mer än en gång; ger den ändå så mycket så de utbildade lärarna
alltid ska få gå före när det gäller fasta anställningar?

Jag kan förstå skribenten på ett sätt, men håller absolut inte med
om allt han/hon skriver!
Naturligtvis finns det omotiverade lärare, som för länge sedan
tappat gnistan och som bara går till jobbet och "kör på" på det
gamla, invanda sättet. Jag har ingen aning om hur man ska
"komma åt" de lärarna, för de gör ju eleverna en björntjänst.

Dock så tycker jag att det är mycket farligt att ens tänka tanken
på att låta obehöriga lärare bli fast anställda.
Jag vet att obehöriga lärare kan vara minst lika bra lärare
(en av de bästa lärare jag haft genom åren var outbildad),
men om man vill jobba i skolans värld får man faktiskt så lov
att utbilda sig, tycker jag!
Lärarlönen är ju patetisk och om man har gått 3½ år på högskola
så vill man då åtminstone vara "garanterad" en fast tjänst.
Tänk om en outbildad "lärare" då skulle ta ens plats?

Nej, att vara lärare är så otroligt mycket mer än att vara
kunnig i olika ämnen.
Vad ger det för signaler om "vem som helst" får jobba som lärare?
Det höjer då inte statusen på yrket!
Och det är just vad som skulle behövas: en högre status!
Den låga statusen och de låga lönerna beror väl naturligtvis
på att läraryrket i mångt och mycket är ett kvinnoyrke
(i alla fall grundskollärare).
Men jag ska inte ens börja skriva om kvinnornas brist på
kraft att säga ifrån och kräva saker...Det får bli en annan gång!

Kommentarer
Postat av: anna-karin

Håller med dig. Både om vikten av utbildning för att höja status och lön men också om att det finns många mycket duktiga personer inom skolans värld som saknar utbildning. AG borde uppmärksamma dom och sponsra deras utbildning på något sätt. Och jag har inte heller något svar på vad man ska göra med omotiverade lärare, men det är inte bra att de får gå till sitt jobb år efter år och bara hata sitt jobb. Också något som AG borde ta sitt ansvar över.

Hoppas på att ni lärare också får legitimation så småningom. Även om det kanske inte löser problemet, men en bit på väg kanske

2009-06-29 | 22:49:08
Postat av: Anonym

Näe du Jeanette, nu är du helt fel ute. Vad är det som säger att lärare, usla eller inte skall ha någon gräddfil in i arbetslivet. Det är ytterst få om ens några nu för tiden som har garanterade tjänster efter sin högskoleutbildning och det är BRA! Med ditt förslag skulle skolan överbefolkas av personer som inte alls passar som lärare men utbildat sig bara för att få en tjänst. Att få en tjänst är något som man skall förtjäna inte vara garanterad! Att vara lärare är en förmåga och inget som man lär sig på en högskoleutbildning, däremot kan utbildningen "slipa diamanten" lite extra och det är bra. Med detta vill jag dock säga att det ska vara utbildade lärare i skolan. Problemet ligger hos högskolan. Det är för lätt att bli lärare både vad gäller att komma in på programmet och att fullfölja det. Utslagningen av lärarstudenter är minimal. Lärarkandidater kan slippa igenom hela utbildningen trots att det under deras praktiker visar sig att de är olämpliga.

2009-06-29 | 23:10:47
Postat av: Nettan själv

Hej Anonym! :)



Jag håller egentligen med dig: problemet ligger hos högskolan! De har alldeles för låga krav på sina studenter. Och jag tror att många skulle behövas "stoppas" under sin praktik! Tror även att många lärare i sitt yrkesliv skulle behöva bli "varnade", så de vaknar till liv och gör sitt bästa igen.



Vi verkar vara överens om att lärare SKA vara utbildade!

Men "gräddfil in i arbetslivet"? Det fattar jag inte... Det är väl mer en gräddfil att som outbildad komma och jobba som lärare?! Typ "Det yrket kräver ingen utbildning, det klarar man ändå"...

Klart man ska ha företräde till fasta tjänster om man gått lärarutbildningen!! (dock så vore det bättre om lärarutbildningen var annorlunda...)

2009-06-29 | 23:32:24
URL: http://inevershutup.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej!

Jag tycker det är väldigt plump och generaliserade att säga att lärarutbildningen är för lätt att ta sig igenom. Visar det sig på praktiken eller vid ett annat tillfälle att en elev är olämplig får de höra det men man kan ju aldrig tvinga nån att hoppa av men tipsa kan de ju =)Jag håller med dej Nettan. Jag tycker att man alltid skall sträva efter att människor skall vilja utbilda sig inte bara för att vi får bättre lärare, vilket vi sk får, utan även för att hela samhället främjas av utbildning. I utveckling och arbete.



Ha det så bra!

2009-06-30 | 09:10:35
Postat av: Sara

Ikväll ligger potten på 18000:-!! De står "Sara" på de kuvertet :)

Jag skippar muffins ikväll och kör på varmkorv ist. Då kanske man har turen och vinner nåt :p



Förresten... Du vet väl om att du kan kolla upp anonyma personer som skriver till dig. Bara att kolla upp IP-adressen.



I morgon börjar nedräkningen :) :) :) :)

Jisses! 2 veckor kvar! OMG!



Ne, nu ska jag packa min väska och dra ner till Röste för lite UV-strålar. Köpte två böcker på Coop idag som jag ska gräva ner mig i, typ.



Ledig onsdag och torsdag ja om du vill leka en sväng eller så.



KRAM KRAM!!

2009-06-30 | 09:14:21
URL: http://boddanslilla.blogg.se/
Postat av: Sara igen

Husvagnssemester med jeepen??? Hallå??? De är väl ändå husvagnen ni ska bo i??? Inte jeepen e :P

Dåligt skämt, ja vet. Men de lät roligt i skallen min :)

2009-06-30 | 09:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: