3-rätters igår


Jag skriver ju sällan om vad jag har för mig på dagarna,
men nu tänkte jag faktiskt göra det.
Igår bjöd jag på en 3-rättersmiddag när ett par goda vänner
var här. Förrätten lät så knäpp och rolig, nämligen
ostbågsbakelse! *hihi* Men det blev faktiskt ganska gott,
smakade som en mini-smörgåstårta!

Jag gillade inte riktigt originalreceptet, kände jag när jag
provsmakade smeten...så jag höftade till tills jag blev
nöjd. Därför är detta verkligen ett "cirka-recept", så
smaka dig fram du också om du vill prova denna förrätt.

Ostbågsbakelse
4-5 st

10 msk majonnäs
En halv burk caviar (sån där liten)
Finhackad rödlök
Hackad gräslök
Hackad dill
100 g rökt, hackad skinka (eller räkor om du hellre vill det)
1 dl grädde
Svartpeppar
Ostbågar
Formfranska
Citron
Salladsblad

Blanda majonnäs, caviar, rödlök, gräslök, dill och skinka.
Vispa grädden hårt och blanda i svartpeppar.
Tillsätt grädden i majonnäs-röran.
(Grädden var ej med i originalreceptet, men jag
tyckte att det smakade för mycket majonnäs om man
inte neutraliserade den med lite grädde.)

"Blötlägg" bakelserna i god tid (på morgonen?):
Skär ut runda delar av formfranska med hjälp av ett glas.
Om krämen ovan ska räcka, så gör bara bakelserna
två våningar höga. (Det blir mättsamt nog!)
Bred ut krämen mellan våningarna och sedan runt och på den.
Låt stå i kylen till servering.

Innan servering:
Krossa ostbågar i en påse. Häll sedan upp det i en skål,
där du lägger i en och en bakelse och ser till så den blir helt
täckt av ostbågskrosset.

Garnera med citron, dill och ev. räkor.
Lägg gärna bakelserna på ett fint salladsblad.

Smaklig måltid!






Kommentarer
Postat av: Malin

Någon last måste man få ha, tänk vad tråkigt livet vore annars : )

2010-03-28 | 11:32:30
URL: http://surrfia.blogg.se/
Postat av: Lotta

Ser ju helt fantastiska ut! Dom gör vi till påskbuffén tycker jag, dom är ju så gula och fina så dom passar bra till buffén!



Kram!

2010-03-28 | 14:20:10
Postat av: Sara

Åhhh! Dom där har nog jag oxå ätit. Farmor bjöd på dom när hon fyllde år en gång. Har suttit och letat på bloggen min för jag är 100 på att jag har en bild på den. Men jag hittar den inte.



Du ville ha ett nytt bud... Tja... vad sägs om nån gång i april. Är ledig 9,10,11,12/4. Bara att välja :)

2010-03-28 | 15:28:55
URL: http://boddanslilla.blogg.se/
Postat av: Anette

Åh så gott det var!!! Men jag vill ju ha receptet på huvudrätten också!!! Kram och tack för igår min vän!!!

2010-03-28 | 20:10:25
Postat av: Anette

Åh, nu hittade jag det... Kram

2010-03-28 | 20:16:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: