Kultur - INTE värd de pengarna!


Hoppas du orkar läsa detta, för jag tycker att det är ett intressant ämne...

Idag läser jag på Aftonbladet om de "konstnärslöner" som det
nu är förslag på att slopa.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6621557.ab

157 svenskar har idag en inkomstgaranti från staten på 18 000 kr/mån.
Dessa svenskar har på något sätt bidragit med kultur i vårt land,
t.ex clownen Manne och musikern Janne Schaffer.
Eftersom det kan vara svårt att leva på "konstnärsyrken", så har
157 svenskar blivit utvalda att få pengar av staten så länge
de lever. Om de tjänar "för mycket pengar" själv så minskar bidraget.

Två personer skriver sin åsikt om detta. Den som säger
"JA! Klart de ska ha sin lön!" skriver:

"Statliga konstnärsgarantin är samhällets sätt att säga:
Du har bidragit till Sveriges utveckling, du har gjort våra liv rikare.
Du verkar inom ett område där det ofta är svårt att försörja sig.
Vi tackar med ett blygsamt stöd så att du åtminstone får gröt på
bordet och kan fortsätta att skriva/måla/komponera."

Den som säger "Nej - slopa denna lön!" skriver:

"Det främsta argumentet för dem som vill behålla konstnärslönen tycks
dock vara att det är viktigt att keramiker, översättare och schackspelare
har något att leva av på ålderns höst. Självklart. Men för alla andra som
haft låga eller obefintliga inkomster är garantipensionen högst 7 526 kronor.
Konstnärerna är värda 10 000 kronor mer i månaden.
Logiken brister, milt sagt.
Eller är konstnärerna finare människor?"

Jag kan absolut inte göra annat än att hålla med ovanstående "talare"
som säger typ "STOPP - detta kan inte fortsätta!"
Varför är just denna klick människor värda extra pengar?
Han som säger att de är värda pengarna säger att det är statens
"tack, du har gjort vårt liv rikare". PYTTSAN, säger jag!!!
HUR MÅNGA ÄR DET INTE I DAGENS SAMHÄLLE SOM GÖR
FOLKS LIV RIKARE, men har en SKITLÖN???!!!! Jag tänker
bland annat på alla i vårdyrket!!! DE är värda pengar! De kan
vara skillnaden mellan ett värdigt liv och ej!

Vad tycker du?!
Är "finkulturen" värd extra pengar?!

(Jag har aldrig förstått mig på "finkultur", t.ex när kommunen
kostar på flera hundra tusen på tavlor till sjukhus osv.
Det måste väl finnas nåt bätte att lägga pengarna på i en
kommun?! De pengarna räcker ju till en assistentlön till en
elev som kanske kan lära sig läsa i och med den hjälpen!)


Kommentarer
Postat av: Malin

Nej! Vad är det som säger att det är just dessa 157 svenskar som gjort sig förtjänta av pengarna? Trodde man skulle jobba för sin lön och inte nån slags belöning för att man åstadkommit något kulturellt. En sak om man tjänat en förmögenhet på det man gjort och sedan lever på de pengarna men att få lön, ja det är Sverige det... Finns en hel del andra yrkesgrupper som förtjänar dessa pengar bättre. Dom får väl skaffa sig ett jobb att leva på och sen ha kulturen som hobby.

2010-02-17 | 19:57:51
URL: http://surrfia.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag blev också så FÖRBANNAD när jag läste om detta idag. Att bara säga "Vi tackar med ett blygsamt stöd" det visar på bristen om en verklighetssyn på alla som jobbar inom skola och vård som ofta inte tjänar mer än det!! Man tror inte att det är sant tammefan...



/Lotta

2010-02-17 | 21:13:40
Postat av: malin-heléna

Whhat!?? Detta gillar jag inte!

Varför ska de ha så jäkla mycket pengar varje månad? OM man "ska ge dem ett blygsamt bidrag för att få gröt på bordet" så borde de får en 5-6000 isf!

Jag jobbar massor och tjänar som bäst runt 12 000 i månaden! Jag jobbar för mina pengar.



Hum.. nu låter det kanske som att jag hatar kultur, men det gör jag ju inte. Men jag håller med dig om att jag heller inte förstår hur en kommun kan betala massa, MASSA pengar på någon konstsak till en par eller så.. Men självklart är det fint att man ska kunna göra det man vill. Men då tycker jag att man ska göra sig förtjänt av det liksom.



Om du inte kan försörja dig på en egen lön med din "kulturgrej" då får du ta ett deltidsjobb på något annat ställe då. Faktiskt, kankse hårt sagt, men jag tycker inte att de ska få massa pengar om de inte tjänar ihop dem..



Ojoj, nu sitter jag bara och svamlar. Haha! Men jag blev lite ivrig på att argumentera nu. Hah!

2010-02-17 | 22:02:39
URL: http://malin-helena.bloggplatsen.se/
Postat av: Sara

Tyvärr sockerpullan!

Om jag minns rätt så har jag jour då tills på torsdag. Är någ ledig måndag, tisdag och torsdag. Så de är bara dom dagarna jag kan.

Jag hoppas verkligen att du kan någon utav dom dagarna ist.



Kram kram!

2010-02-17 | 22:20:20
URL: http://boddanslilla.blogg.se/
Postat av: Pucko Sara

Åhhhh!!! Jag blir fan i mig inte klok på mig själv. Inte för fem öre!!! Jag kan inte träffas på varken måndag eller tisdag. På måndag ska jag käka middag med några tjejer som jag jobbade med i somras (jag ska laga chililaxen :) ) och på tisdag ska jag träffa Åsa och Linda innan Linda flyttar till Irland. Så då återstår bara torsdag. Slutar 8.30 då på morgonen. Vill jätte gärna träffa dig!!! Om de så bara blir en snabbis. Men jag hoppas verkligen att vi kan äta nåt tillsammans. Om så bara en lunch.



Jag ber om ursäkt för mig lååååångsamma hjärnverksamhet!

2010-02-17 | 23:31:56
URL: http://boddanslilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: