Tillräckligt hårda straff?


Har ni läst om den 17 månader gamla bebisen som av medierna kallas "Baby P"?
Hans mamma och styvpappa har nu dömts för mordet på honom.

"Baby P" hittades död i sin spjälsäng.
 (Varning för känsliga läsare!!!)
"Han hade en bruten rygg, nio brutna revben, kraftiga skallskador, saknade naglar,
en allvarlig skada på munnen, ett sönderslitet öra och åtskilliga blåmärken över hela kroppen."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5203982.ab

Det går nästan inte att kommentera detta med ord...
Men ett par ord som dyker upp i min hjärna är "ren ondska"...
Men de orden säger ju egentligen ingenting!!

Jag undrar nu vad ni tycker om straffet som bebis-mördarna fått:
Styvpappan - 12 års fängelse
Mamman - 10 års fängelse

Är straffen tillräckligt hårda?
Eller vilket straff skulle du tycka var "rättvist" i förhållande till brottet?

Kommentarer
Postat av: Mattias

Tror inte det finns tillräckligt hårda straff.

10-12års fängelse är ett straff men inte tillräckligt tycker jag.

Dödsstraff är inte heller rätt, visst personen/personerna dör ju men då klarar de ju sig undan lättare än med 10-12års straff.

Nä det skulle hellre vara något straff där de placeras på en ö utan något alls mer än argsinta vilddjur och försöka överleva. Då kanske man kan börja prata straff som känns.

2009-05-22 | 14:27:02
URL: http://orcusnet.blogg.se/
Postat av: Nettan själv

Tack för att du kommenterade, Matte! Blir så mycket roligare att blogga då. :)

Vi verkar ha samma åsikt ang. straffen...

Dödsstraff är för lindrigt!! Men 10-12 år i fängelse är alldeles för "milt"!

2009-05-22 | 14:50:41
URL: http://inevershutup.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tror att det är farligt att personer som inte är insatt i enskilda rättsfall ska avgöra om ett straff är för lite eller inte. Det ska rättsväsendet göra! Däremot kan man diskutera generellt huruvida straffen än för låga eller inte. Nu handlar ju det här om England men om vi ser till Sverige så tycker jag att vissa brott borde ha högre straffskalor. De flesta straffskalor är däremot rimliga, problemet är att det i de flesta fall finns en praxis att dömma till det lägsta straffet på skala. Om domstolarna istället använde hela straffskalan skulle vi se strängare straff, utan att behöva ändra i lagstiftningen.

2009-05-22 | 15:36:50
Postat av: AnnSo

Kan ju säga att har man egna barn går detta inte ens att ta till sig nästan. Skulle aldrig kunna göra något mot mitt eget barn det är verkligen ren ondska. Som min vän Nettan en gång sa dom ska få tillbaka samma som de gav. Gör precis samma mot dem och lämna dem att dö! Väldigt lååååååång rit så att de får våndas länge. Inte någon snabb död.

2009-05-22 | 16:30:13
Postat av: Mattias

straffskalan i Sverige kan man ju bara skratta åt, hade detta hänt i sverige så hade nog de fått 4-5års fängelse och inget annat. Nästan så det är lägre straff i Sverige på att mörda nån än det är att sno 10.000kr från banken.

2009-05-22 | 17:01:43
URL: http://orcusnet.blogg.se/
Postat av: Bitta

Ren ondska är snälla ord i det här sammanhanget, att göra sånt mot ett litet försvarslöst barn är så sjukt att någorlunda normala människor inte kan förstå det. Straffet är inte på långavägar tillsäckligt, dom skulle torteras varje dag resten av livet om jag fick bestämma

2009-05-22 | 17:30:08
Postat av: Anonym

När man läser det där blir man bara så förbannad och ledseärn!! FY F-N!!!!! Men det här med straff är ju så himla svårt!! Klart att deras straff är för lindrigt! Det är ju helt sjukt! Men jag kan inte säga vad jag tycker att de skulle fått för straff i stället. Jag är inte för dödsstraff i alla fall! Tycker precis som du Nettan att det är för lindrigt...

2009-05-22 | 22:51:54
Postat av: Lars Ahlström

Näe, det är för dåliga straff. Livstid som verkligen är livstid!

2009-05-22 | 22:57:41
Postat av: vickan

Jag kan inte förstå varför man gör så mot ett litet oskylldigt barn, och dessutom sitt egna!! En liten unge som inte kan göra någonting, inte ens prata. Bara ligga och skriga och lida medan dom torrterar, åå jag blir så arg/ledsen. Normala människor skulle inte ens kunna tänka sig in i dedär! 10 och 12 års straff tycker jag är alldeles för lite, kanske inte dödsstraff men livstid iaf, fast då dör dom ju iaf nån gång. Men de dom gjort är ofattbart!

2009-05-23 | 09:22:26
Postat av: Anna

Får ont i magen... kan man verkligen vara så känslokall?? FY!! DÖDSSTRAFF tyvärr så är jag igentligen emot det men ibland finns det förmildrande omständigheter om man nu kan kalla den brutalitet för det..

Livstid är för milt...

Jag bara ryser..

Lika med den mamman som stoppade sin bebis i torktumlaren och satte sig att titta på film med sitt äldre barn.. planerat mord.. hur kan folk??



Hej nettan föresten!!

2009-06-02 | 13:20:15
URL: http://bhugulliver.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: