Straff - intressant!


Tack för alla kommentarer ang. straff!
Den allmänna åsikten verkar vara att det just i "Baby P":s fall var alldeles för milda straff.
Jag håller med!

"Debatten" kom även att handla om våra straff i Sverige.
Kan man tycka annat än att vi har "mesiga" straff?
(Klart man kan....men det är nog ganska ovanligt...?)
Jag menar att det alltför ofta är för få år i relation till brottet.

Men ibland och faktiskt allt oftare (vad jag har förstått) så döms förbrytare till livstid.
"En dom på livstids fängelse innebär att den dömde frihetsberövas i fängelse eller liknande
straffinrättning för resten av sitt liv. I Sverige är det dock praxis att livstidsdömda fångar,
efter att ha suttit en tid i fängelse, kan få sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt fängelsestraff."
(wikipedia.se)

Ang. straff så har jag absolut inga egentliga svar hur jag tycker att det ska vara.
Jag är inte för dödsstraff!!!
Men livstid tycker jag nog ska vara livstid....tror jag?

Jag har faktiskt varit på studiebesök på ett fängelse, nämligen Kirseberg i Malmö.
Efter det besöket har jag lovat mig själv att aldrig säga att "de har det så bra i fängelserna!".
Man har ju ofta hört "deras mat kostar mer än skolmaten", "de bara tränar" osv.
Kirseberg var inte alls en trevlig plats, inte ens att besöka i ca 1 timme...
Bl.a fick vi se "visitationsrummet" där de grundligt kollar internerna så de inte
har t.ex droger gömt någonstans. Har för mig att det också var typ en "potta"
där de kunde tvinga internerna att göra sina behov framför personalen om de misstänkte
att de svalt något olämpligt.
Ett annat rum som fastnat på näthinnan är ett rum där det fanns en säng med
remmar på, där de kunde binda fast "galna" interner... Jag vill minnas att de sa att
de inte använde det numer, men är inte säker...
Internernas celler var hemska! SÅÅ små!

Men det är klart; ett straff ska ju så klart vara ett straff!
Men dock är det fel att säga att "de har det så bra i fängelserna"!

Det här blev ett lite flummigt inlägg,
dels om att det är för milda straff
och dels att det faktiskt är mycket tufft i fängelserna...
Men det SKA ju vara tufft i fängelserna!
Och man ska sitta där LÄNGE när man gjort något fasansfullt!!

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag har samma minnen av det studiebesöket. De cellerna glömmer jag aldrig. En natt där och de hade fått binda fast mig! Jag hade blivit helt tokig. Det var dock ett intressant besök!

2009-05-24 | 22:17:20
URL: http://carlinas.blogg.se/
Postat av: AnnSo

Läste ditt inlägg om fängelset i Malmö. Det finns ju olika grader på fängelser. Den du var på var säkert ett av de strängaste fängelser. De jag vet av har ett eget rum där de får ha en liten tv, dvd och tv-spel ifall de vill det. Är ungefär som en studentkorridor. Där har de "bra" i fängelset. Men som sagt det är olika strängt beroende på vilket straff de sitter av.

2009-05-25 | 11:46:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: