Alkoholen flödar...


"Ökad försäljning hos Systembolaget"
läser jag på tidningen Ljusnans hemsida idag.

Ni som känner mig vet att jag i stort sett är nykterist.
Jag förstår inte tjusningen med alkohol helt enkelt.
Och som jag brukar säga; "jag är crazy nog när jag är nykter"!
Det händer att jag dricker ett glas champagne vid tolvslaget på nyårsaftonen,
men varför vet jag inte riktigt...för det är f-n inte gott!
EN gång i mitt liv har jag känt mig berusad och det var på studentbalen, då jag först drack en
välkomstdrink och sedan lite vin till middagen. Jag gillade inte alls känslan av att inte ha
riktig kontroll över vad jag sade. Jag som pratar så mycket i nyktert tillstånd - inte blev jag tystare
av att ha alkohol i kroppen precis!
Nä, det räcker att ha varit "salongsberusad" en gång!



När jag nu läser om den ökade försäljningen på Systembolaget så undrar jag vad det beror på?
Jag tycker ju faktiskt att det är åt fel håll...Visst vore det bättre om försäljningen minskade?
Nu ska ni INTE tro att jag är en moraltant som tycker att alla borde vara nykterister!
Jag ser inte på NÅGOT sätt ner på de som njuter av att dricka lite på helgkvällarna!
Även det vet de som känner mig. Jag har aldrig försökt tvinga över någon "på min sida",
precis så som ingen försökt tvinga mig att dricka alkohol.
Det är en ömsesidig respekt av våra val.
Men visst, som jag ovan nämnde så tycker jag ju att det går åt fel håll med försäljningen
på Systemet. Detta pga. att jag blir lite orolig för samhället. Kan det vara så att folk mår
sämre i dessa kristider och då dricker mer för att "bedöva" sig lite?
Alkohol drar med sig så mycket skit, för de som inte känner sina gränser.
Har ni sett IQ-reklamen på TV? Där de räknar upp saker som följer i alkoholens spår:
misshandel, våldtäkter, familjetragedier mm.
Om ni inte sett den, se den här (!):
http://www.youtube.com/watch?v=13KP0FW0vTk

Jag hoppas att den ökade försäljningen beror dels på "att det har varit färre som rest till Tyskland och bunkrat upp alkohol", som det står på Ljusnans hemsida.
Då innebär det ju att vi får in mer skatt i Sverige!
Med tanke på hur mycket alkoholen kostar samhället (den LÄGSTA siffran jag sett är 20 miljarder kr!)
så är det ju bra om alkoholen inhandlas i Sverige, istället för Tyskland t.ex.

Nu när jag surfade runt lite för att läsa om alkohol-frågor, så hittade jag en artikel (som visserligen är från 2006):

"Nästan 60 procent av Hultsfreds kommuns åttondeklassare dricker alkohol under en sexmånadersperiod.
Ofta är det föräldrarna som bjuder sina barn eller ger dem egen alkohol." (Barometern.se)


Vad tycker ni om detta, att föräldrarna ger sina barn alkohol?
Jag förstår hur föräldrarna tänker; "om jag ger mitt barn alkohol så har jag koll på att det inte är
något hembränt eller dylikt. Jag kan också ha lite koll på hur mycket mitt barn dricker."
Håller de argumenten?
Enligt mig gör de inte det, men jag är ju inte en tonårsförälder...

Hoppas att du kommenterar detta inlägg, för jag tycker att det är en viktig debatt.
Vore intressant att läsa vad ni tänker och tycker!

Ha en bra dag!!

Kommentarer
Postat av: Hanna Persson

Hej!

Vad bra ämne. Jag tycker som du och jag känner mej som en moraltant och det är jag stolt över..haha. Jag är inte nykterist men dricker sällan å lite, jag dricker vin ibland för att jag gillar det.

Alkoholen ställer till mycket problem som du säger därför tycker jag att systemet ska finnas kvar och priserna ska absolut inte sänkas, det är billigt redan!!!!!! Krogen borde inte ha öppet längre än till ett eller två eftersom misshandel, våldtäkter osv ökar om krogen har öppet längre. man bör heller inte köpa sprit på lastbilar från tyskland. Jag tycker vi har ett ansvar för hela samhället och inte bara oss själva. Alkoholen är ett stort problem i samhället. ja, jag sa ju att jag var en moraltant=)



kram på dej!

2009-05-13 | 10:36:27
Postat av: Amanda

Ja, jag är ju inte nykterist, trots att jag är kristdemokrat och har levt ihop med en alkoholmissbrukare i 6 år. Funderade ett tag på att sluta dricka alkohol, men jag mår bra av att bli berusad lite då och då och vad fan, nån last måste man väl få ha!



Vad gäller systembolagets siffror så tror jag inte att alkoholkonsumtionen ökar utan att svenskarna köper alkoholen hemma. Ljusnan nämnde ett par skäl, ett annat är att kronan är så svag att det är dyrare med sprit utomlands nu. Jag var i Käpenhamn för några veckor sedan och där brukar ju svenskar köpa sprit, men det var inte billigare där än i Sverige. Och varför bära med en massa dyr sprit när vi har ett systembolag i Sverige.



Men jag håller på dig som vill vara nykter, heja Nettan!

2009-05-13 | 10:37:02
Postat av: Marie Lindqvist Essawi

Jätteintressant. Ja alltså jag är helt övertygad om att de barn som har föräldrar som förbjuder dom att dricka alkohol innan lagen tillåter dricker mindre än barn som har mer tillåtande föräldrar. Många seriösa undersökningar bevisar även detta. Jag tror på nolltolerens och det kommer min dotter att bli varse, hon är 13 snart så det är väl inte aktuellt än på ett tag hoppas jag. Sen tror jag naturligtvis att barnen tar över föräldrarnas vanor. Vi dricker mycket mycket sällan hemma och är i stort sett aldrig på fest heller. Mina barn har aldrig sett oss berusade och ska inte behöva göra det heller. Så, nu blev jag moraltant jag med =)

2009-05-13 | 15:42:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: