Koncentration bakom ratten


Som ni kanske tidigare läst här i min blogg, så var jag och min make
med om en trafikolycka för ett par veckor sedan.
Därför fastnade jag nu för en artikel i Aftonbladet (som jag så ofta gör),
som handlade om att bilister ofta kombinerar sin körning med andra aktiviteter;
pratar i mobilen, fixar med bilstereon, gråter etc.
(http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5348969.ab)
Jag hörde på radion att många även sminkar sig bakom ratten.

"Människan är den svagaste länken när man kör bil. Nittiofem procent av alla bilolyckor
 beror på den mänskliga faktorn, säger Maria Krafft, chef på Trafik och samhälle, Folksam."
(aftonbladet.se)

Nu tror jag inte att kvinnan som orsakade vår krock sminkade sig eller dylikt,
men hon hade helt klart tankarna på fel ställe.
Om hon hade koncentrerat sig på sin körning så hade vi fått spendera kvällen hos
mina svärföräldrar, istället för på akuten.
(För er som inte vet: det gick bra med oss ändå! Ville bara dokumentera lite ömma
muskler och så.)

Jag måste erkänna att jag då och då pysslar med andra grejer medan jag kör.
Grejar med stereon gör jag ofta! Men det går ju jättesnabbt...
Pratar i mobilen gör jag också ofta! Har nog även hänt att jag sminkat över någon
elak prick i ansiktet med lite puder...
Men NU ska jag skärpa mig! Det har ni mitt hedersord på!
Det är ju så lätt att vara efterklok när något hänt... Men nu ska jag vara "förklok" istället!

Pysslar du med annat än bilkörning när du sitter bakom ratten?
Lovar du i så fall att bättra dig? :)

Kommentarer
Postat av: Lars Ahlström

Egentligen är det nog inte meningen att kvinnor ska framföra automobiler över huvud taget. Bilkörning är en sysselsättning för män och inget annat. Kvinnor har svårt att koordinera så många tekniska manövrar samtidigt som bilkörning kräver. Kvinnor är bra på annat som att städa, stryka och sy gardiner t.ex. Barnpassning är även det lämpligt för kvinnor.

2009-06-09 | 19:16:03
Postat av: Lotta

Jag kom faktiskt på mig här om dagen att jag satt och bättrade på sminket när jag körde....jag som alltid tjatar på dig Nettan att inte "flamsa" bakom ratten :-)) Jag lovar att skärpa mig jag med!

2009-06-09 | 20:27:40
Postat av: anna-karin hedberg

Håller med dig Jeanette att kommentarer på Lars inlägg egentligen är överflödiga och till ingen nytta men jag måste bara få tillägga att kvinnors simultanförmåga är bra nog effektivare än mäns. Därför kan vi framföra bil och göra annat för det mesta till skillnad mot det manliga könet. Däremot rekommenderar jag ingen att göra det...en olycka händer ju så lätt

2009-06-09 | 21:54:19
Postat av: Sara

Jag lovar på hedersord att bättra mig. Brukar ofta leta efter saker i väskan, mestadels lypsylen som är så himla liten att hitta.



Vill träffa dig snart!



Ang. bingon... vill inte prata om de.

2009-06-09 | 23:38:39
URL: http://boddanslilla.blogg.se/
Postat av: Mattias

jag fixar med stereon och pratar i telefon när jag kör bil, ja inte hela tiden men ibland :)

jag såg på Top gear, igår tror jag det var, där testa dom en ny bmw som körde runt deras testbana helt själv, den styrde, gasade och bromsa helt själv så det vore ju perfekt för de som vill sminka sig i bilen :)

2009-06-10 | 14:33:51
URL: http://orcusnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: