Bra början, Björklund!


Jag har inte satt mig in i förslaget till den nya skollagen riktigt,
men hört på radion och även läst om ett
OOOOTROLIGT BRA FÖRSLAG.

"Den enskilt största förändringen enligt Björklund själv är att föräldrar med barn
i behov av särskilt stöd ska kunna överklaga en rektors åtgärdsbeslut om
de anser att barnet  inte får sådant stöd det behöver."
(http://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-forslag-till-skollag-1.891604)

I dagens skola är det många barn som inte får den hjälp och det stöd
de enligt mig är berättigad!
Det är sådant som gör jobbet som lärare tungt.
(Tur att barnen är solstrålar i vardagen och gör jobbet värt att ha ändå!)

Dock så VET jag att det inte är hos rektorn bollen ligger i sista hand
när det gäller de resurser vi blir tilldelade.
Det beslutet ligger "högre upp"!

Men detta lagförslag är fantastiskt,
om det stärker elevernas rätt till stöd!
Lägg märke till: OM det leder till bättre stöd!
En överklagan i sig leder ju inte till mer stöd, utan det måste
självklart till pengar för att det ska göra någon skillnad!
Vem skjuter till de pengarna?!
Kommunen? Björklund?
NÅGON måste i alla fall göra det!
Skolorna kan inte bara få fler och fler krav på sig från regeringsnivå.
Vi gör redan allt vi kan med de få resurser vi har.

Slutsatsen är:
om denna lag börjar gälla hoppas jag att föräldrarna tar hand om sin
rätt att överklaga om de anser att deras barn inte får den hjälp de behöver
i skolan.
Om det "dräller in" överklaganden så måste ju "någon" förstå att skolan
behöver mer PENGAR!!!!
Money, money, money - Herr Björklund!


Kommentarer
Postat av: anna-karin hedberg

Låter mycket bra det där med rätten att överklaga.

Något som jag märkt tydligt de två senaste åren är att barn med behov inte får det stöd de har rätt till och det är ju klart att det blir så när vår kommunchef säger att ekonomin går före alla mänskliga behov. Sen kan man ju undra vad krävs det för utreningar, diagnoser och kompetens för att utreda om ett barn har rätt till särskilt stöd. Och vems bedömning väger tyngst. Har inte hunnit sätta mig in i hela förslaget jag heller men det finns uppenbarligen mycket som inte välkomnas av alla. Ska bli intressant att följa debatten, den kommer nog att bli het.

2009-06-15 | 22:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: