Nu måste jag (vi?) skärpa oss!


När fick du en komplimang senast? Kommer du ihåg det?
Vem gav dig den och vad sa han/hon?
Tänk efter nu!

Förhoppningsvis händer det då och då att man får en komplimang
av sina nära och kära, men det är nog risk att vi även med
dem bara "trampar på" i vardagen.

När fick du en komplimang av en främling senast då?
DET är "osvenskt", om jag får lov att kalla det det.
Tilltala en främling? Och säga något annat än "Ursäkta,
men hur går man om man ska till..." eller liknande?
Hua...Det låter obehagligt!
Jag ska erkänna; tror aldrig att jag gett en främling en
komplimang. *skäms*

MEN; jag tror jag minns varenda gång en "modig"/framåt
främling gett mig en komplimang!
Det sker så sällan och man blir så glad, så det sätter
sig i minnet.
Jag har t.ex fått höra att jag har snygga glasögon (på toaletten på Hamburger börs
och på Härjedalingen), fina naglar (i kassan på Jysk och på OKQ8)
eller cool frisyr (på en föreläsning med jobbet och på Tranan) .
(Shit - t.o.m att skriva ner de komplimangerna här känns
lite otäckt...Jag struntade i jante-lagen!!!)
Alla ovannämnda komplimanger är ju ytliga, men främlingar
kan ju knappast ge en komplimanger om hur man är som
person eller liknande.

VARFÖR i helskotta är man så dålig på att ge varandra komplimanger?!
De värmer ju så gott så man borde sprida dem omkring sig,
 till både vänner och främlingar.

Jag lovar härmed att skärpa mig.
Jag ska börja berätta för folk när jag tänker något positivt om dem,
för vem tjänar på att jag håller inne med de tankarna?

Kommentarer
Postat av: Anette

Oj vilket tänkvärt inlägg Nettan! Du har så rätt så!! Tänk vad upplyft och glad man blir av komplimanger! Men VARFÖR har vi så svårt att ge dem?? Men man kan faktiskt också ha lika svårt att ta komplimanger som att ge dem!! Jag kan komma på hur många bra saker som helst om dig Nettan. Du är framför allt en underbar vän!! Du är omtänksam och snäll! Du är duktig på inredning och renovering... Ni har så fint hemma! Du lagar underbar mat! Du är ambitiös och engagerar dig i saker! Du säger vad du tycker... Ojoj, kan komma på så mycket mer! Ta åt dig och som du skrev "strunta i jantelagen"! Kram på de!

2009-07-31 | 19:29:27
Postat av: vickan

Jag håller med Anette!

Jag tycker du skriver så grymt bra inlägg, de är så roligt att läsa dom och tankarna börjar snurrra direkt, jag kan inte klika bort utan å skriva här ;]Och samma här, jag skulle kunna säga hur mycket komplimanger som helst till dig :) Du är så otroligt snäll och otänksam, du är fin, du är smart, du är glad, du är pratglad, du är trevlig, ååå de finns så mycket mer! :) kram

2009-07-31 | 23:18:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: