TUNGT ämne idag!


Här kommer ett blogginlägg som behandlar ett ämne låååångt ifrån dokusåpor
(eller annat trivialt jag skriver om ibland!).

Christian, 49 år, bor i Australien och är svårt förlamad.
I en domstol har han nu fått rätt att avstå från den behandling han får,
dvs. matningen via en slang till hans mage.
De som avbryter hans behandling utför inte en brottslig handling
om de avbryter behandlingen när Christian ber om det.

www.expressen.se/Nyheter/1.1671247/christian-49-far-ratt-att-do

Christian vill ha en annan hjälp.
Han vill ha dödshjälp.
Och nu har domaren gett honom rätt att besluta över sitt eget liv
och sin egen död.

"I ett uttalande som lästes upp i rätten sade den forne aktiemäklaren och
friluftsentusiasten att han inte längre klarar av de enklaste uppgifter själv.
"Jag kan inte snyta mig", skrev han. "Jag kan inte torka tårarna i mina ögon"."

Vad har du för åsikter om dödshjälp?
Aktiv dödshjälp (eller vad man kan kalla det) eller avbruten behandling?

Min första tanke är att det är klart att man ska få bestämma över sin egen
död, precis som man får bestämma över sitt eget liv.
Men hur gör man för att veta att patienten verkligen är mentalt kapabel
till att ta det beslutet?
Usch, det här är verkligen en stor fråga...och den har nog inget enkelt svar!

Kommentarer
Postat av: Bitta

Jag är för dödshjälp!

2009-08-14 | 17:59:35
Postat av: Sara

Ja, de där var/är en svår fråga. Jag är för dödshjälp så länge personen själv i fråga ber om den "hjälpen". Som i detta fall.

Har man varit med om en olycka och blir så pass illa däran, eller om man drabbas av en sjukdom - t.e.x. ALS så är det okej att få aktiv dödshjälp (om det godkänns). Men är man född handikappad/svårt utvecklingsstörd så är jag emot dödshjälp. Dels för att dessa personen är födda till detta, dom vet inge annat liv. Och dels för att dom kanske trivs med sitt liv fast dom kanske inte har möjligheten att tala om de för oss.



Svårt att sitta och printa ner sina tankar. Lättare att diskutera de.



Hörrö du! Skulle ha lekt nån dag vi å så att jag får gratulera dig på riktigt!! :) Jag är ledig måndag, tisdag, onsdag & torsdag till veckan. Tisdagkväll kan jag inte (nej, jag ska inte på bingo). Annars kan ja :) HÖR AV DIG!!!

KRAAAAM!!

2009-08-15 | 06:49:23
URL: http://boddanslilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: