De tigger om det...


...om pengar, alltså.

I vår lilla kommun är det mycket sällan man ser människor
som tigger vid gator och torg.
Det är så ovanligt så Ljusnan gjort en artikel om en kvinna
som suttit i stan med en "pengaburk".
Men det är klart, Ljusnan skriver ju om de mest oväsentliga saker
man kan tänka sig...Men vad ska de göra?
Händer ju inte så mycket häromkring.

http://helahalsingland.se/bollnas/1.1270888

"Det är inte olagligt att tigga om pengar."
Antagligen har någon ringt Ljusnan och varit irriterad på kvinnan.
Någon som inte haft bättre för sig...

Blir du irriterad på tiggare?
Eller skänker du en slant?

Häromdagen var jag och storhandlade.
När jag skulle lämna tillbaka min kundvagn satt det en far och en son
där i kundvagnsskjulet och spelade dragspel.
Smart - att sitta där folk lämnar tillbaka sina vagnar och då får
sin 5:a eller 10:a tillbaka!
Jag måste erkänna att jag blev irriterad på det uträknade sättet de hade!
Dock har jag en "plastfemma" från Handelsbanken till min vagn,
så jag behövde inte känna mig dum när jag gick förbi utan
att ge dem pengar... Eller var jag dum som inte letade fram en peng?!

Kommentarer
Postat av: Sara

Tack!

Jag skulle aldrig skänka en slant om jag ska vara ärlig... Det jag kan tycka är sorgligt är att vårt samhälle är så konstigt uppbyggt att människor ens hamnar på gatan..!

Ha en toppen dag! Kram

2009-08-14 | 07:18:17
URL: http://dizela.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag tycker inte synd om dom. Varje människa har ett val här i livet. Man måste bara kämpa lite. Alla kan skaffa sig ett jobb å utbildning. I Sverige har man ju fantastiska möjliheter egentligen, där man inte behöver betala för att plugga. Ok att man mste ta lån för att kumna leva men man behöver inte betala en avgift till skolan som det är i tex USA. Men om dom e nöjd med å tigga så låt dom göra det då.

Nu e jag så där elak igen.....

2009-08-14 | 09:08:43
Postat av: Sara

Du ska väl snart du å :)



Förresten... Klockan du har på dig på bilderna på headern - känner igen den ja :)

Min lilla lurvpöse!

2009-08-14 | 16:06:38
URL: http://boddanslilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: